Bokningssystemet - Enkelt, rättvist och alltid tillgängligt

Introduktion

Välkommen till vår introduktion av Avays bokningssystem. Här kan du läsa mer om hur bokningar hanteras och hur poängsystemet har utformats för att ge alla delägare rättvisa förutsättningar att njuta av sina bostäder.

Snabba fakta

Delägare per bostad: Upp till 8 st.

Bokningshorisont: 2 år framåt i tiden.

Poängsystem: Varje delägare har 1500 poäng per andel för att boka för.‍

Poängvärde: Varje vecka poängsätts utifrån hur attraktiv den är.  ‍

Bokningssystem: Bokning sker genom Avays ägarapp eller webbplattform.

Ägandets betydelse vid bokning

Proportionellt nyttjande: Antalet andelar styr delägarens totala tillgängliga poäng och därmed mängden vistelsetid. En delägare med flera andelar har alltså rätt till mer nyttjande i proportion till antalet ägda andelar.

Poängsystemet

Avays bokningssystem bygger på ett poängsystem som säkerställer en rättvis fördelning av nyttjandet mellan delägarna. 

Tilldelning och användning av poäng

Varje delägare får tillgång till 1500 poäng per andel de äger, vilka används för att boka vistelser i fritidsbostaden. Vistelserna klassificeras och poängsätts baserat på efterfrågan, vilket ger dig som delägare möjlighet att själv prioritera mellan antal vistelser, vistelselängd och val av specifika veckor. 

Det är inte möjligt att köpa fler poäng.

Rabatterade vistelser

För att underlätta spontana vistelser och säkerställa att bostaden kan nyttjas så mycket som möjligt erbjuds poängrabatter för vistelser som bokas med kort framförhållning. Rabatterna erbjuds i två nivåer som görs tillgängliga 90 respektive 30 dagar innan ankomstdagen.

Poängkostnad för vistelser

Ordinarie
90 dagar (-30%)
30 dagar (-50%)
Högsäsong
300
210
150
Mellansäsong
200
140
100
Lågsäsong
100
70
50

Exempel på poängtabell för en fritidsbostad i svenska fjällen:

Vecka
Period
Poäng
1-2
Högsäsong
300
3-6
Mellansäsong
200
7-9
Högsäsong
300
10-16
Mellansäsong
200
17
Högsäsong
300
18-24
Lågsäsong
100
25-27
Mellansäsong
200
28-32
Högsäsong
300
33-35
Mellansäsong
200
36-39
Lågsäsong
100
40-44
Högsäsong
300
45-47
Lågsäsong
100
48-50
Mellansäsong
200
51-52
Högsäsong
300

Observera att detta är ett exempel och att faktiska poängkostnader kan variera beroende på specifik bostad och år.

Återvinning av poäng

Efter vistelse: När en vistelse har genomförts, återförs poängvärdet för den vistelsen till delägarens tillgängliga poäng.

Avbokning: Poäng återförs omgående vid avbokning senast 30 dagar före ankomst. För sen avbokning återförs poängen nästkommande dag efter sista dagen i den bokade vistelsen.

Bokning av vistelser

Alla bokning av nya vistelser, och hantering av befintliga, sker genom Avays ägarapp. Där får du enkelt översikt över bostadens bokningskalender och alla dina bokade vistelser. 

Som delägare har du tillgång till att boka vistelser upp till 2 år framåt i tiden och vi vill uppmuntra till att planera viktiga bokningar med god framförhållning för att uppnå bästa tillgänglighet.

För varje bostad sker bokning av vistelser på två sätt:

1. Inledande bokningsförfarande vid tillträde.
2. Löpande bokningar efter tillträde.

Dessa beskrivs vidare nedan.

Bokningsförfarande vid tillträde

I samband med tillträdet sker en första procedur som inleds med att samtliga delägare tilldelas en turordning (A-H) via lottning. Bokningsprocessen sker sedan i fem omgångar där turordningen ändras inför varje omgång för att ge så rättvis ordningsföljd som möjligt.

Exempel på turordning efter lottning:

A
B
C
D
E
F
G
H
Omg. 1
1
2
3
4
5
6
7
8
Omg. 2
8
7
6
5
4
3
2
1
Omg. 3
4
3
2
1
8
7
6
5
Omg. 4
5
6
7
8
1
2
3
4
Omg. 5
3
4
5
6
7
8
1
2

Denna första procedur finns till för att ge alla delägare rättvisa villkor att i lugn och ro boka så många av sina vistelser som de vill innan den löpande bokningsordningen träder i kraft. 

Maximalt poängutnyttjande per omgång: I varje omgång kan en ägare boka vistelser för maximalt 300 poäng per ägarandel, eller det kvarvarande poängsaldot om detta underskrider 300.

Spara poäng för framtida bokningar: Delägare kan välja att spara poäng för spontana bokningar eller för att använda vid senare tillfälle. Det finns inget krav på att boka upp alla poäng i samband med tillträdet.

Löpande bokningar

Efter den inledande bokningsrundan vid tillträdet förblir bokningssystemet öppet för nya bokningar upp till två år framåt. Som delägare kan du när som helst boka en ny vistelse, förutsatt att du har poäng kvar i ditt bokningssaldo.

Om alla dina poäng är uppbundna i framtida vistelser måste du frigöra poäng för att kunna boka nya vistelser. Detta sker automatiskt vid genomförande av planerade vistelser och vid avbokning av befintliga bokningar.

Vistelselängd

Under hög- och mellansäsong kan ägare av en andel boka vistelser med en maximal vistelselängd på 1 vecka medan ägare av två eller flera andelar kan boka upp till 2 veckor i sträck.

Under lågsäsong finns ingen begränsning i vistelselängd.

Avbokning

Sen avbokning: Avbokningar som sker inom 30 dagar före ankomst ränkas som "sena avbokningar".

Poängåterföring: Poäng återförs omgående vid avbokning i god tid. Vid sen avbokning återförs poängen efter den sista dagen i bokningen.

Tillval och Extra Tjänster

Utbudet av tillval kan variera beroende på ort, bostad och säsong. Kontakta oss om du har frågor eller önskemål om specifika tjänster för den bostad du är intresserad av. 

Städning

Valfritt: Delägare kan välja att boka städning mot en extra kostnad.

Egen städning: Om städning inte bokas, ansvarar delägaren för att lämna bostaden välstädad.

Tilläggsutrustning

Exempel: Cyklar, skidutrustning, barnstolar.

Bokning: Kan bokas i förväg och debiteras separat.

Tilläggstjänster

Exempel: Bokning av transport, upplevelser, spa-behandlingar, guidade turer.

Bokning: Dessa tjänster kan bokas genom Avay och debiteras separat.

Debitering

Separat faktura: Kostnader för tillval och extra tjänster faktureras utöver poängsystemet.

Betalningsvillkor: Enligt Avays standardvillkor.

Support & Kundservice

Hör av dig till oss om du har frågor eller behöver hjälp med hantering av bokningar, bokningssystemet eller ägarappen. 

Kundservice

E-post: kontakt@avay.se
Telefon: 073-988 38 85

Teknisk support

E-post: kontakt@avay.se
Chatt: Tillgänglig via ägarappen eller hemsidan.

Stödmaterial

FAQ: Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Frågor & Svar

Från vilken tid är det möjligt att nyttja bostaden vid en bokning?

Standard ankomst- och avresetid är kl. 12.00, men ägarna kan begära tidigare ankomst och senare avresa. Alla ansträngningar kommer att göras för att tillgodose dina önskemål om kalendern och städscheman tillåter det. Du kommer att meddelas om detta är möjligt 48 timmar före din ankomst och/eller avresa.

Accepteras alla ansökningar om vistelse? hur meddelas jag om status för min förfrågan?

Om ett datum visas som tillgängligt i kalendern kan du omedelbart säkra vistelsen, och du kommer att se dina bokade vistelsedatum listade på fliken Kommande Vistelser i AVAY-appen.

Vad händer om jag måste avboka en vistelse som jag har bokat?

Vi ber dig att avboka alla kommande vistelser så snart dina planer ändras - minst 30 dagar före ankomst. Tidiga avbokningar hjälper oss att maximera kalendertiden genom att öppna dessa nya datum för andra ägare att boka. 

Hur långt i förväg kan jag boka en vistelse?

Ägare kan boka sitt hem från 2 dagar till 24 månader före ankomst. Om det t.ex. är den 19 mars 2025 idag kan du ange ankomstdatum från och med den 21 mars 2025 till och med den 19 mars 2027.

Kan jag byta vistelser med andra ägare?

Ja, ägare kan byta vistelser med ägare av andra AVAY-boenden i appen.

Kan jag boka två på varandra följande vistelser?

Nej. För att säkerställa kontinuerlig tillgång för alla ägare måste perioden mellan ditt ankomstdatum och din föregående avresa vara lika med eller större än antalet nätter för din senaste vistelse.

Hur långa kan ägarens vistelser vara?

Den maximala längden på en vistelse baseras på antalet ägda andelar. Ägare till en andel kan boka vistelser med en maxlängd på en vecka medans ägare till två eller flera andelar kan boka vistelser på upp till två veckor i följd.

Hur många förhandsbokningar kan jag göra?

Det finns ingen begränsning i hur många vistelser du får boka. Det som styr är istället antalet poäng som du har tillgängligt för bokningar. Varje andel ger tillgång till 1000 bokningspoäng vilket räcker till mellan 4 och 10 veckovistelser beroende på hur attraktiva veckor som väljs. Bokningar med kort varsel sänker "poängpriset" vilket gör att den som kan vara spontan har möjlighet att ha ännu fler bokningar samtidigt.

Läs mer om bokningssystemet här.

Hur fungerar bokningssappen?

AVAY har ett poängbaserat bokningssystem för att säkerställa så rättvis tilldelning av dagar som möjligt. För varje åttondel har delägare rätt till 1000 poäng som kan användas för att boka vistelser. Veckorna har olika värde, baserat på dess popularitet. På så vis är det möjligt att själv prioritera mellan mer tid eller mer attraktiva veckor.

Vid tillträde sker en första runda av bokningarna i fyra omgångar med lottad turordning för att alla delägare ska ha samma möjligheter att i lugn och ro planera sina vistelser. Därefter hålls bokningssystemet öppet och du som ägare kan när som helst boka en ny vistelse upp till 2 år framåt i tiden.

I snitt kan varje delägare räkna med cirka 45 dagars tillgång per år, och åtminstone 2 veckor under högsäsong. 

Läs mer om bokningssystemet här.

Hur mycket tid kommer jag att ha i mitt hem varje år?

I genomsnitt nyttjar ägarna i sina hem ungefär 6 gånger per år, beroende på deras personliga resepreferenser. I slutändan är det du som bestämmer vilka datum som är viktigast för dig, och din användning kan variera från år till år.

Hur bokar jag tid för att njuta av mitt hem?

Du bokar tid med AVAY-appen. Det är enkelt att använda och rättvist för ägarna.Systemet stöder två typer av vistelser: i förväg och med kort varsel. Förhandsvistelser bokas 8 dagar till 24 månader i förväg, och varje ägare har tillgång till en förhandsvistelse som infaller på ett speciellt datum (t.ex. högtider). Korttidsvistelser bokas 2 till 30 dagar före ankomst.

Kan ägare hyra ut sina andelar på AirBnB eller liknande siter?

Vissa av våra fastigheter kan hyras ut vilket ger dig som ägare möjlighet till extra inkomst under den tid som du själv inte vill nyttja .

Möjligheten till uthyrning varierar dock beroende på region och fastighet.  Om uthyrning inte är tillåtet så står det tydligt utmärkt på objektsidan.

För alla ägares trygghet så sker all uthyrning exklusivt genom Avay och allt du behöver göra är att markera vilka tider du vill göra tillgängliga i appen. Det är alltså inte tillåtet att på egen hand hyra ut eller sälja tid på semesteruthyrningssajter eller andra offentliga listningstjänster för uthyrning.