Frågor & Svar

Här finns svaren på många av de frågor vi får från våra kunder. Undrar du något annat så får du gärna kontakta oss för mer information.
Köpa
Äga
Nyttja
Sälja

Köpa

Är bostaden möblerad?

Ja, som en service till ägarna arbetar AVAY med professionella inredningsarkitekter som dekorerar och möblerar hemmet för att passa dess unika stil och läge. Vårt mål? Att skapa lyxiga miljöer för våra delägare. Varje hem är omsorgsfullt välutrustat med allt du behöver för att laga mat och koppla av, så att du bara kan dyka upp och njuta.

Förvaltar Avay varje hem direkt?

Ja, det gör vi. Vi förvaltar ägarföreningen och bostaden, och på utvalda marknader anlitar vi lokala fastighetsförvaltare från tredje part på uppdrag av ägarna. När vi arbetar med pålitliga partners har vi etablerat en teknikbaserad feedbackloop mellan ägare och fastighetsförvaltare för att säkerställa att kommunikationen är smidig och att vi håller högsta kvalitet.

Vilka tjänster tillhandahåller Avay efter att försäljningen är avslutad?

AVAY hanterar alla aspekter av bostadsägande, inklusive: fastighetsförvaltning, kontinuerlig förnyelse och förbättring av AVAY-appen och annan digital teknik för att hjälpa husägare att planera mer effektivt.

Fungerar detta som en vanlig fastighetsaffär?

Ja, de juridiska formaliteterna och avslutsprocessen liknar ett vanligt bostadsköp. Vi samarbetar med lokala fastighetsmäklare.

Innebär AVAY riktigt bostadsägande?

Ja, AVAY erbjuder äkta bostadsägande. Du köper en del av en bostad som är helt förvaltad och utformad specifikt för delägarskap.

Vilka är mina alternativ för finansiering?

Det finns flera sätt att finansiera köpet av en andel och de vanligaste är att antingen betala med likvida medel eller ta upp ett högre bolån på primärbostaden.

Du kan inte ta upp ett nytt bolån för att finansiera köpet men vissa banker erbjuder alternativa lösningar. Om du är intresserad av att lånefinansiera köpet föreslår vi att kontakta din bank för mer information och alternativ.

Är AVAY ett Timeshare-bolag?

Nej, AVAY är inte en Timeshare!

AVAY hjälper människor att köpa, äga och njuta av semesterbostäder, där du äger den underliggande tillgången. Timeshare koncept däremot, säljer rätten att använda en viss tid i en lägenhet eller ett hotell som delas av dussintals personer. Timeshare enheter är ofta svåra att sälja på grund av obalans mellan utbud och efterfrågan.

AVAY samlar en liten grupp delägare som köper en andel av ett enfamiljshus och får kontinuerlig tillgång. AVAY hanterar alla förvaltningsdetaljer, ger full insyn i bostadens driftskostnader och underlättar en smidig återförsäljning på den öppna marknaden.

Hur väljs fastigheter ut till Avays plattform?

Alla fastigheter som erbjuds på Avay genomgår en rigorös screening- och urvalsprocess.

Vi lyssnar ständigt på vad våra kunder efterfrågar och genom vårt nätverk av partners, inklusive mäklare och fastighetsutvecklare, söker vi sedan upp de bästa tänkbara objekten på marknaden.

Utöver detta har vi byggt upp en unik databas med fastighetsrelaterad data som ger oss en fördel när det kommer till att hitta objekt med goda ekonomiska framtidsutsikter.

Är samägande ett nytt koncept?

Att äga fastigheter tillsammans med andra är ingen ny företeelse. Men privat samägande (exempelvis mellan syskon eller kusiner) är ofta en huvudvärk att sätta upp och krångligt att hantera. AVAY’s underhållsfria samägande är en teknisk lösning för fastighetsägande som tar bort risken för konflikter och det operativa krånglet av att äga med andra.

Är AVAY samma sak som en BRF?

Nej. AVAYs ägande är strukturerat kring ett samäganderättsavtal. Ägarna köper en andel i en bostad och innehar lagfarten till fastigheten. Denna struktur ger AVAY-ägare skydd, integritet, flexibilitet och är dessutom skattemässigt fördelaktig.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Äga

Är AVAY ett fastighetsförvaltningsbolag?

AVAY är en fastighetstjänst som hjälper människor att köpa och äga en andel av ett fritidshus. Vi tillhandahåller också fastighetsförvaltningstjänster för AVAY-hem på de flesta av våra marknader. Där vi inte tillhandahåller direkt fastighetsförvaltning anlitar vi ett lokalt fastighetsförvaltningsföretag för att hantera dessa detaljer, inklusive landskapsarkitektur, trädbeskärning, poolunderhåll etc.

Vem är ansvarig om något går sönder i bostaden?

Som en del av hanteringen av semesterbostaden säkerställer AVAY att fastigheten och dess interiör är försäkrad med ett tryggt försäkringsbolag. Försäkringsinbetalningarna ingår i månadsavgiften. Fastigheten är även städad och inspekterad mellan varje vistelse. Vid direkt skada eller borttappad interiör faktureras den delägare som bokat bostaden när skadan skedde. Om försäkringen täcker skadan så återbetalas delägaren givetvis

Behöver jag lägga massa tid på underhåll?

AVAY tar hand om all skötsel och underhåll av hemmet. AVAY har en dedikerad fastighetschef för varje fastighet och vi tar även hjälp av lokala partners för diverse uppgifter. Fördelen med att äga via AVAY är att du inte behöver spendera tid eller energi på hantering och underhåll. Du behöver inte oroa dig över att gräset ska klippas, att snö ska skottas, städning efter en vistelse eller några andra tidskrävande uppgifter som normalt krävs vid fastighetsägande. Du kan helt enkelt bara luta dig tillbaka och njuta av din AVAY-bostad.

Vad händer om en delägare inte betalar sin månadsavgift?

Som ägare av en AVAY-bostad kommer du inte bli påverkad om en av de andra delägarna missar att betala sin månadsavgift. AVAY kommer täcka betalningen lösa situationen med den individuella ägare som inte betalat. Om problemet kvarstår kan ägare tappa tillgången till sin AVAY-bostad. I nödfall kommer AVAY behöva sälja andelen till en ny ägare.

Vad kommer månadskostnaderna ligga på?

Månadskostnaderna är specifika för varje bostad och varierar baserat på storlek och läge. För att erbjuda maximal förutsägbarhet så kommer månadskostnaden baseras på en årlig budget och hållas konstant under året. Vid slutet av året kommer kostnaderna och inkomsterna att räknas ihop och eventuellt överskott betalas tillbaka till ägarna.

Varför betalar jag en månadsavgift för min semesterbostad?

Att äga en fastighet är associerat med vissa kostnader. Få inser hur mycket det kan bli när man lägger ihop el, försäkring, underhåll, bredband osv. För att semesterboende måste dessa kostnader betalas även när det inte används. Genom att äga med AVAY delar du på kostnaderna tillsammans med de andra delägarna. Detta gör att det blir betydligt billigare att äga en AVAY-bostad än en helt egen semesterbostad i samma prisklass.

Vilka regler måste ägarna följa?

Alla AVAY-ägare måste följa vår uppförandekod för ägare.

Vad händer om en annan ägare skadar bostaden?

Vi upplever att ägarna är stolta över sitt boende och lämnar det i ett utmärkt skick. För att säkerställa en kvalitetsupplevelse för varje ägare inspekteras bostäderna efter varje besök. Eventuella skador utöver normalt slitage debiteras den ägare som använde bostaden vid den aktuella tidpunkten.

Vad händer om någon av delägarna inte betalar sina månadsavgifter?

Du behöver inte oroa dig över de resterande delägarnas ekonomiska situation. Som förvaltare av din bostad kommer AVAY att ta det ekonomiska ansvaret om en ägare inte betalar. Det är en av fördelarna med vårt ägarprogram.

Kommer jag träffa de andra ägarna?

För att säkerställa integriteten för ägarna och deras familjer håller vi all ägarinformation konfidentiell och faciliterar inte möten. 

Hur och när gör jag mina betalningar?

Dina månatliga betalningar dras automatiskt och säkert med hjälp av autogiro.

Hur hanteras fastigheterna? 

Avay samarbetar med erfarna partners för underhåll, gästservice och uthyrning. Du som ägare behöver inte engagera dig i driften och uthyrningen.

Vilka månadskostnader kommer jag behöva betala som delägare?

Vi budgeterar för ägarens kostnader varje år och delar upp summan i 12 månatliga betalningar. Kostnaderna delas mellan ägarna pro rata, baserat på hur stor del av bostaden de äger. Månadskostnaderna täcker fastighetsförvaltning, förebyggande och rutinmässigt underhåll, hushållsel, skatter, bidrag till reservfonden och andra kostnader. Läs mer om kostnader för delägarskap.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Nyttja

Från vilken tid är det möjligt att nyttja bostaden vid en bokning?

Standard ankomst- och avresetid är kl. 12.00, men ägarna kan begära tidigare ankomst och senare avresa. Alla ansträngningar kommer att göras för att tillgodose dina önskemål om kalendern och städscheman tillåter det. Du kommer att meddelas om detta är möjligt 48 timmar före din ankomst och/eller avresa.

Accepteras alla ansökningar om vistelse? hur meddelas jag om status för min förfrågan?

Om ett datum visas som tillgängligt i kalendern kan du omedelbart säkra vistelsen, och du kommer att se dina bokade vistelsedatum listade på fliken Kommande Vistelser i AVAY-appen.

Vad händer om jag måste avboka en vistelse som jag har bokat?

Vi ber dig att avboka alla kommande vistelser så snart dina planer ändras - minst 30 dagar före ankomst. Tidiga avbokningar hjälper oss att maximera kalendertiden genom att öppna dessa nya datum för andra ägare att boka. 

Hur långt i förväg kan jag boka en vistelse?

Ägare kan boka sitt hem från 2 dagar till 24 månader före ankomst. Om det t.ex. är den 19 mars 2025 idag kan du ange ankomstdatum från och med den 21 mars 2025 till och med den 19 mars 2027.

Kan jag byta vistelser med andra ägare?

Ja, ägare kan byta vistelser med ägare av andra AVAY-boenden i appen.

Kan jag boka två på varandra följande vistelser?

Nej. För att säkerställa kontinuerlig tillgång för alla ägare måste perioden mellan ditt ankomstdatum och din föregående avresa vara lika med eller större än antalet nätter för din senaste vistelse.

Hur långa kan ägarens vistelser vara?

Den maximala längden på en vistelse baseras på antalet ägda andelar. Ägare till en andel kan boka vistelser med en maxlängd på en vecka medans ägare till två eller flera andelar kan boka vistelser på upp till två veckor i följd.

Hur många förhandsbokningar kan jag göra?

Det finns ingen begränsning i hur många vistelser du får boka. Det som styr är istället antalet poäng som du har tillgängligt för bokningar. Varje andel ger tillgång till 1000 bokningspoäng vilket räcker till mellan 4 och 10 veckovistelser beroende på hur attraktiva veckor som väljs. Bokningar med kort varsel sänker "poängpriset" vilket gör att den som kan vara spontan har möjlighet att ha ännu fler bokningar samtidigt.

Läs mer om bokningssystemet här.

Hur fungerar bokningssappen?

AVAY har ett poängbaserat bokningssystem för att säkerställa så rättvis tilldelning av dagar som möjligt. För varje åttondel har delägare rätt till 1000 poäng som kan användas för att boka vistelser. Veckorna har olika värde, baserat på dess popularitet. På så vis är det möjligt att själv prioritera mellan mer tid eller mer attraktiva veckor.

Vid tillträde sker en första runda av bokningarna i fyra omgångar med lottad turordning för att alla delägare ska ha samma möjligheter att i lugn och ro planera sina vistelser. Därefter hålls bokningssystemet öppet och du som ägare kan när som helst boka en ny vistelse upp till 2 år framåt i tiden.

I snitt kan varje delägare räkna med cirka 45 dagars tillgång per år, och åtminstone 2 veckor under högsäsong. 

Läs mer om bokningssystemet här.

Hur mycket tid kommer jag att ha i mitt hem varje år?

I genomsnitt nyttjar ägarna i sina hem ungefär 6 gånger per år, beroende på deras personliga resepreferenser. I slutändan är det du som bestämmer vilka datum som är viktigast för dig, och din användning kan variera från år till år.

Hur bokar jag tid för att njuta av mitt hem?

Du bokar tid med AVAY-appen. Det är enkelt att använda och rättvist för ägarna.Systemet stöder två typer av vistelser: i förväg och med kort varsel. Förhandsvistelser bokas 8 dagar till 24 månader i förväg, och varje ägare har tillgång till en förhandsvistelse som infaller på ett speciellt datum (t.ex. högtider). Korttidsvistelser bokas 2 till 30 dagar före ankomst.

Kan ägare hyra ut sina andelar på AirBnB eller liknande siter?

Vissa av våra fastigheter kan hyras ut vilket ger dig som ägare möjlighet till extra inkomst under den tid som du själv inte vill nyttja .

Möjligheten till uthyrning varierar dock beroende på region och fastighet.  Om uthyrning inte är tillåtet så står det tydligt utmärkt på objektsidan.

För alla ägares trygghet så sker all uthyrning exklusivt genom Avay och allt du behöver göra är att markera vilka tider du vill göra tillgängliga i appen. Det är alltså inte tillåtet att på egen hand hyra ut eller sälja tid på semesteruthyrningssajter eller andra offentliga listningstjänster för uthyrning.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Sälja

Ökar min andel i värde om bostaden stiger i värde?

Ja, som verklig ägare är alla realiserade värdeökningar dina.

Vad händer om jag vill sälja min ägarandel i bostaden?

Om du vill sälja din andel så hjälper vi dig igenom hela processen. Det går till så att vi först gör en värdering av bostaden för att sätta ett marknadsmässigt pris, därefter meddelar vi resterande delägare som ges möjlighet att köpa andelen direkt av dig. Sedan engagerar vi vårt spekulantregister, lägger upp andelen på vår plattform och kopplar in mäklare samt lägger upp andelen på externa kanaler som hemnet.

Vad händer om min andel inte säljer?

Förutom att annonsera bostaden på AVAYs plattform och tredje parts webbplatser kommer AVAY aktivt marknadsföra andelen. Detta kan inkludera öppet hus och marknadsföring via e-post eller direktreklam. Om vi inte ser något intresse från köparna trots dessa marknadsföringsinsatser kan vi rekommendera att sänka det begärda priset.

Hur kan jag se till att min andel säljs effektivt?

Både du, mäklaren och AVAY tjänar på att sälja din andel så snabbt som möjligt till rätt pris. Det viktigaste du kan göra för att säkerställa en försäljning är att sätta ett realistiskt utropspris på marknaden. Genom AVAYs marknadsplats kan du attrahera potentiella köpare, och i många fall kan det redan finnas en intresselista för en bostad i ditt område.

Vilka kostnader är förknippade med försäljningen av andelar?

De kostnader som är förknippade med försäljningen kommer till stor del att likna dem vid en vanlig fastighetsförsäljning. Oavsett om du använder din egen fastighetsmäklare, säljer via AVAYs marknadsplats eller båda, kommer det att tillkomma en provision. Om du säljer via egen mäklare tillkommer även en överlåtelseavgift för att AVAY ska uppdatera ägarstrukturen.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta oss så hjälper vi dig!